Prehliadky a údržba

Brzdy  - Dodržujte vzdialenosť trecích plôch bŕzd 3-4mm od ráfika kolesa. Hrubé nastavenie bŕzd sa prevádza nastavením dĺžky lanka, presné nastavenie bŕzd nastavovacou skrutkou na brzdových pákach. Trecie plochy a lanká bŕzd pravidelne kontrolujte a ak sú opotrebené prípadne poškodené vymente ich z bezpečnostných dôvodov.

Mestské, cestovné a turistické bicykle – sú vybavené s protišľapnou brzdou tzv. Torpédom , ktorou sa brzdí zatlačením pedálov smerom dozadu, proti smeru zaberu. Majú brzdovú páčku na kormidle, ktorá ovláda prednú brzdu. Páčka može byť umiestnená na pravej alebo ľavej strane kormidla podľa požiadavky zákazníka.

Horské a terénne bicykle – na horských a terénnych bicykloch je predná brzda ovládaná s ľavou pákou a zadná brzda pravou brzdovou pákou na kormidle. Niektoré bicykle Vedora majú hydraulické alebo mechanické kotúčové brzdy. Tieto brzdové systémy sú podobné ako pri automobiloch. Ich servisovanie prenechajte na autorizované servisy. Z bezpečnostného hľadiska odporúčame kontrolu brzdových čelustí pri tomto type bŕzd každých 6 mesiacov. Kotúče udržujte v čistote, je potrebné zabrániť kontaktu s olejom a masťou , nakoľko môže dôjsť k strate brzdiaceho účinku.

Upozornenie: Pri výmene brzdového lanka ho treba ukončiť koncovkou, aby sa zabránilo rozstrapkaniu lanka a následnému úrazu. Je nutné mať na pamäti, že za mokra je účinnosť bŕzd znížená a brzdná dráha sa predlžuje.

Predná vidlica a rám – Ohnutú alebo inak poškodenú vidlicu vymente okamžite za novú. Nikdy sa ju nepokúšajte opravovať , vyrovnávať a v žiadnom prípade nejazdite s poškodenou prednou vidlicou. Ak máte odpruženú vidlicu, pravidelne kontrolujte stav pružiaceho mechanizmu, najmä po agresívnej jazde v teréne. Ak je pružiaci mechanizmus poškodený, obráťte sa na špecializovaný servis. Pre zachovanie dokonalej funkcie vidlice je dôležitá pravidelná údržba, predovšetkým trecích plôch medzi vnútornou a vonkajšou nohou.

Hlavové zloženie – Udržujte maticu hlavového zloženia tak, aby nebola vôľa v ložiskách. Vidlica by sa mala dať volne otáčať.

Ráfiky – Čelusťové (V-Brzdy) opotrebuvávajú ráfiky. Raz za čas ich preto treba vymeniť. Preto je potrebné pred každou jazdou prekontrolovať stav ráfikov, rôzne poškodenia, prehnutia, praskliny, opotrebovanie brzdnej plochy, ktoré zistíte tak, že poriadne preskúmate brzdnú plochu ráfika. Ak je prehnutá v oblasti brzdenia, treba ho vymeniť. Niektoré ráfiky sú vybavené drážkou. Ak drážka začne miznúť, tiež je čas navštíviť obchod. Na ráfikoch sú nalepené samolepky s upozornením.

OK – Ešte nedošlo k opotrebovaniu ráfika

NO – ráfik je opotrebovaný treba h vymeniť

Predné koleso – Predné koleso by malo byť centrované v prednej vidlici s utiahnutými osovými maticami. Udržujte špice natiahnuté a ráfik vycentrovaný. Predný náboj je utesnený voči nečistote a vlhkosti, ale aj napriek tomu by mal byť pravideľne kontrolovaný, zvlášť pri jazdení vo vode a blate. Vyberte predné koleso a otočte rukou osku. Mala by sa otáčať s veľmi malým trením a vôlou. Neotvárajte predný náboj, kým ložiská nepotrebujú výmenu.

Zadné koleso – Zadné koleso by malo byť centrované v ráme s utiahnutými nábojmi. Udržujte špice a ráfiky vycentrované. Tesnenie zadného náboja by malo byť kontrolované vymontovaním zadného kolesa a otáčaním osky. Mala by sa otáčať s veľmi malým trením a vôlou. Neotvárajte zadný náboj, kým ložiská nepotrebujú výmenu.

 

Stredové zloženie – Malo by byť kontrolované po jazde vo vlhkom a blatistom terrene. Oska by sa mala otáčať voľne bez bočnej vole. Udržujte misky stredového obloženia utiahnuté a ložiská dobre namazané.

Kľuky a pedále – Pedále vyžadujú občasné premazanie, zvlášť po jazde vo vode. Po prvých zhruba 80 km dotiahnite kluky pedálov na štvorhrane osky stredového zloženia, skontrolujte misky stredového zloženia a skrutky prevodníkov.

Sedlo – Sedlo treba nastaviť do takej výšky, aby mal jazdec pohodlie. Pozor, sedlovú trúbku je možné vytiahnúť max. po rysku ! Značka minimálneho zasunutia stĺpika do sedla rámu nesmie byť viditeľná !

Kormidlo a predstavec - Kormidlo a predstavec nastavte tak, aby ste dosiahli maximáne pohodlie. Skrutky uťahujte tak, aby nedošlo k ich poškodeniu. Vymente opotrebované rukoväte. Uistite sa či sa nešmýkajú po rúrke riadidiel. Kormidlová skrutka predstavca musí byť dotiahnutá tak, aby nedochádzalo k samovoľnému pretočeniu kormidla. Vreteno kormidla musí byť dotiahnuté Skrutka predstavca musí byť dotiahnutá tak, aby pri jazde nedochádzalo k samovoľnému pretočeniu kormidla. Vreteno kormidla musí byť dotiahnuté tak, aby klin zaisťoval pevné spojenie s prednou vidlicou a predstavec musí byť nasunutý minimálne po  značku.

Reťaz – Reťaz pravidelne kontrolujte či nie je poškodená alebo natiahnutá. Vymente ju keď je to potrebné. Pravidelne ju čistite od nečistôt a premazávajte ju najmä po jazde v mokrom prostredí. Napnutie reťaze pri biczkloch s protišlapnou brzdou sa vykonáva posunutím zadného kolea smerom dozadu, ak je vôľa väčšia ako 10mm. U bicyklov vybavených zadným prehadzovačom reťaz napína prehadzovač.

Menič prevodov a prešmykavač -  Menič prevodov a prešmykavač udržujte dobre nastavené. Prevody mente len počas záberu pedálov a vyhnite sa nárazom na menič prevodov.

Plášte – Dbajte na to aby ste bezdôvodne nejazdili na podhustených resp. Prehustených pláštoch. Na hustenie používajte bežnú hustilku. Kontrolujte či plášte pevne sedia na ráfikoch a kontrolujte opotrebovanosť dezénu. Možné nahustenie pneumatík je uvedené na plášťoch a je potrebné ho dodržavať pre zachovanie bezpečnosti a životnosti plášťov.